Be Colour czyli wszystko o trendach kolorystycznych

22 maja miałam okazję i niebywałą przyjemność wziąć udział w warsztatach o najnowszych trendach w kolorystyce i wzornictwie pod tytułem „Be Colour for one day. Discovering colour & trends design”, organizowanych przez firmę Roca. Warsztaty poprowadziła Marta Aymerich, hiszpanka z 30 letnim doświadczeniem z obszaru wzornictwa, brandingu i eventów korporacyjnych.

Kolor to coś, z czym pracuję każdego dnia, przekazując chociażby tablice moodboardowe moim klientom i sprzedając im wizję ich nowych domów i mieszkań. Tym razem – dzięki świeżemu spojrzeniu Marty oraz jej ogromnej wiedzy – wzbogaciłam swoją wiedzę o informacje, jak używać kolorów w projektowaniu, jak poszczególne kolory działają na ludzkie emocje oraz jaka jest recepta na sukces w doborze kolorystyki czy to wnętrza, czy stylizacji kolorostycznej w naszym ubiorze. Niektóre kolory mogą bowiem sprawić, że nasz produkt czy projekt wejdzie na rynek wywołując efekt WOW, lecz ten nie utrzyma się w nurcie obowiązujących trendów dłużej niż 6 miesięcy do 2 lat – zaistnieje jedynie jako chwilowa moda. Użycie pewnych kolorów daje nam możliwość wyznaczenia naszym produktem czy projektem trendu, który zaistnieje na dłużej (okres 2-7 lat). Istnieje również paleta barw ponadczasowych, które wpisują się w tak zwany makrotrend i które doskonale sprawdzą się w projektach mających zachować ponadczasowy charakter, a więc mają istnieć i ciągle znajdować aprobatę swoich odbiorców przez okres 7-20 lat. Takie kolory stosujemy chociażby aranżując przestrzeń publiczną.

Aby uzyskać idealne proporcje kolorów w naszym projekcie, warto poznać i zastosować zasadę 60 30 10. Według tej reguły w naszym projekcie 60% przestrzeni powinien zająć kolor dominujący, 30 % kolor wtórny, natomiast 10% kolor akcentujący. Dzięki zachowaniu tych proporcji kolorystycznych uzyskamy przyjemnie w odbiorze i harmonijne wnętrze.

Kolor biały to też kolor i odpowiednio zaakcentowany czy to poprzez sposób podświetlenia obiektu czy jego kształt, jest w stanie doskonale sprzedać produkt.

Kolory możemy dowolnie łączyć, mieszać i tworzyć ich kombinacje. Nie ma złego koloru, czy złych połączeń barw. Zestawy kolorystyczne dobierane są bowiem indywidualnie pod gusta, emocje czy sposób postrzegania świata przez poszczególną osobę.

Doskonałym potwierdzeniem tego stwierdzenia było zadanie warsztatowe, które polegało na zaprojektowaniu kolorystyki dla samochodu marki Mini Cooper oraz odpowiadającemu jego kolorystyce iPhon’a. Utworzyliśmy cztery drużyny składające się z zaproszonych na warsztaty blogerów i projektantów, a także pracowników firmy Roca. Co się okazało? Każdy projekt, który stworzyliśmy był oryginalny i zupełnie inny. W większości przypadków projekty nawiązywały do tych kolorów, które tkwią w naszej podświadomości. Moja drużyna starała się przeforsować w swojej palecie barw intensywne i ciemne, zaobserwowane podczas tegorocznej edycji Targów w Mediolanie – nie da się ukryć, że to wydarzenie wywarło na nas dość spore wrażenie wpływając na naszą pracę, a także kolor Mini Coopera. Samochód został starannie wyposażony w paletę barw która pokryje jego zewnętrze oraz oddzielną paletę barw dla wnętrza. Palety te łączył jednak wspólny mianownik – barwy pochodzące od natury i ziemi. Gdy zakończyliśmy zadanie, każda grupa opowiedziała o swoim projekcie, a także opisała grupę docelową odbiorców zaprojektowanego przez siebie samochodu. Po skończonej prezentacji wielkim zaskoczeniem okazała się dla nas… moja torebka, leżąca przez całe warsztaty na stole. Torebka, której kolorystyka prawie idealnie pokryła się z zaproponowanymi przez nas kolorami… Widocznie te kolory cały czas istniały w naszych pragnieniach i to właśnie te barwy wywołały w nas pożądane emocje.

Po zakończonych warsztatach zostaliśmy oprowadzeni po fabryce ceramiki łazienkiwej Roca, a także odwiedziliśmy salę ekspozycyjną, w której zgromadzone zostały topowe produkty marki Roca oraz ekskluzywnej marki Laufen.

Cały dzień był bardzo przyjemny, dał nam równiez zupełnie nowe spojrzenie na sposób projektowania i dobierania barw w naszej pracy. Świetnie się bawiliśmy, a także mieliśmy okazję wymienić się spostrzeżeniami na temat doświadczeń w projektowaniu i spędzić interesujący czas w gronie kreatywnych osób.

Warsztaty miały miejsce w Fabryce Ceramiki Sanitarnej w Gliwicach Roca.

Maria Podobińska

cropped-proste_wnetrze_logo-011.jpg

@roca_polska

#rocapolska

9 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *