Lata 30. i 40. w Ameryce nie mogły poszczycić się bogatą ofertą wzornictwa. Brakowało wówczas na rynku nowoczesnych mebli, które spełniłyby wymagania ówczesnego trendu do tworzenia Prostych Wnętrz. Wyjątek stanowiły meble projektowane przez Gilberta Rohde i produkowane przez Hermana Millera. Miały one stylistykę podobną do art deco, a więc nie bardzo odpowiadały projektantom, którzy w tamtych czasach decydowali się na samodzielne wymyślanie mebli lub wyszukiwanie ich w ofercie sklepowej. Jedynie firma Artek pozyskała liczne rynki zbytu dla produktów autorstwa Alvara Aalto oraz Thoneta. Herman Miller Furniture Company znacznie zmniejszyła swoją produkcję po II wojnie światowej, tworząc produkty na potrzeby wojska. Po śmierci Gilberta Rohde firma zaproponowała współpracę George’owi Nelsonowi – architektowi oraz wydawcy pism o wzornictwie. Nelson stworzył serię nowoczesnych mebli, wraz z asystentami zaprojektował zestaw modułowych szaf oraz siedzisk i łóżek. To za jego namową do oferty firmy włączone zostały siedziska i szafy Charlesa Eamesa i tak właśnie zaczęła się historia potęgi fabryki Millera.
Obecnie Herman Miller Company jest głównym amerykańskim producentem mebli biurowych, sprzętu i wyposażenia wnętrz, dystrybuowanych na całym świecie. Jako jedna z pierwszych stworzyła meble w stylu modernistycznym. Do najbardziej znanych produktów firmy meblarskiej należą:
Nelson Marshmallow Sofa, która „pomimo swojego zadziwiającego wyglądu, jest bardzo wygodna”.
Eames Molded Wood Chair. Prosta, przyjemna forma pasująca do każdej osoby i każdego miejsca stworzona przez Eamesa jako odpowiedź na wymagania użytkownika wobec krzesła. Charles Eames bardzo długo pracował nad technologią wytwarzania mebli z prasowanej sklejki. Prototypy zaprojektowanych przez niego krzeseł okazały się za trudne do wprowadzenia do produkcji, jednak designer nie poddał się. Jego wieloletnia praca nad materiałem przyniosła oczekiwany rezultat. Herman Miller wprowadził meble do produkcji, a Eames zaprojektował wiele serii mebli ze sklejki.
Chair_One for Magis. Intrygujący wygląd i wysoki komfort użytkowania. Wymodelowane z odlewanego pod ciśnieniem aluminium, skonstruowane tak, by więcej było w nim pustki, niż konkretnej bryły. Mniej materiału, więcej samego produktu. Projektanci wnętrz szczególnie upodobali sobie to krzesło. Gdy przeglądałam ostatnie prace zgłoszone do konkursu na Innowacyjną Kuchnię organizowany przez Foorni, 90% uczestników umieściło w swych projektach właśnie One_Chair.
Noguchi Table. Doskonała równowaga pomiędzy sztuką, a meblem.
I w końcu krzesło i otomana Charles’a i Ray Eamesów. Kto z Was by ich nie rozpoznał?! Meble wystawione są między innymi w takich muzeach jak MOMA w Nowym Jorku, czy w The Art Institute of Chicago. Pisano o nich książki, kręcono reportaże. Stanowią one kwintesencję nowoczesnej klasyki. Obecnie zestaw dostępny jest w szerokiej gamie materiałowej i kolorystycznej, tak aby doskonale dopasował się do każdego wnętrza i gustu.







Firma Hermann Miller bez wątpienia posiada unikalną pozycję wśród producentów mebli. Swój status osiągnęła dzięki wspieraniu młodych talentów epoki modernizmu oraz wytworzeniu wielu elementów, które po dziś dzień uważane są za ikony wzornictwa przemysłowego.
A kim był sam Herman Miller? Amerykańskim przedsiębiorcą, który pomógł swojemu zięciowi D.J. De Pree zakupić The Michigan Star Furniture Company w roku 1905. W roku 1909 Dirk Jan De Pree rozpoczął pracę w fabryce jako urzędnik, by w roku 1919 zostać jej dyrektorem, a w roku 1923 przemienił nazwę fabryki na cześć swojego teścia w Herman Miller Furniture Company. Od tego czasu firma współpracuje z wieloma światowej sławy designerami: Alexandrem Girard, Isamu Noguchi, Robertem Propst, Billem Stumpf, Donem Chadwick i wieloma innymi.
Historię firmy możecie obejrzeć w 108-sekundowym filmiku:
Maria Podobińska-Tuleja
1 Comment